Stel je voor: je loopt door een straat en passeert een café. Aan de deur hangt een groot bord met daarop: “ALLEEN CONTANT”. Een stukje verder zie je nog een café, maar hun bord vermeldt: “Wegens omstandigheden accepteren wij momenteel geen pinbetalingen”.
Op het eerste gezicht lijken beide mededelingen duidelijk, maar welke van de twee springt er écht uit? Bij de eerste weet je, zodra je ogen op het bord vallen, onmiddellijk waar je aan toe bent. Het schreeuwt de boodschap vol duidelijkheid. De tweede vereist net dat beetje extra aandacht om de boodschap te begrijpen.
Deze café-ervaring illustreert perfect hoe gebruikers zich voelen wanneer ze een website bezoeken. Sommige sites zijn intuïtief en alles is in een oogopslag duidelijk, terwijl je bij andere moet speuren om te vinden wat je zoekt.
Wil je meer klantinteractie, of dat nu bestellingen, aanmeldingen of offerteaanvragen zijn? Dan moet u misschien uw eenvoudige Dan moet u misschien uw eenvoudige websites veranderen.
Simpele websites zijn saai
Wist je dat de gemiddelde mens maar op vier dingen tegelijk kan focussen?
Toch worden we online vaak gebombardeerd met informatie. Denk aan websites die bovenaan de pagina een telefoonnummer, e-mailadres, links naar diverse social media en zelfs hun fysieke adres tonen. Wat als je dit allemaal weghaalt en één simpele “contact”-knop maakt.
Maar dat is “saai”. Klopt, die leuke social media icons daar geven de website wel kleur en flair. Maar voegen ze echt waarde toe?
Je wilt je bezoekers niet overweldigen. Geef ze enkel de informatie die ze echt nodig hebben.
In een wereld vol afleiding, waar iedereen de telefoon altijd bij de hand heeft en in minuten duizenden berichten voorbij ziet komen op social media. Is een simpliciteit en rust de sleutel tot goede klant communicatie.
Less is more
Een ontwerp dat makkelijk is om te begrijpen en te gebruiken, of het nou een website, een app, of een bord aan de deur bij een café is. Zorgt voor een positieve gebruikerservaring.
Goede ontwerpers wegen elk element zorgvuldig af in hun ontwerpen.
“Voegt deze afbeelding wat toe?”
“Is deze knop duidelijk?”
“Trekt dit kopje aandacht?”
Dergelijke vragen komen naar boven. En het Engelse gezegde “less is more” wordt vaak in ux-design en webdesign gebruikt, dus als je twijfelt om iets weg te halen denk dan “When in doubt, less is more”. Door alle extra’s weg te halen en vooral te focussen op de hoofdelementen, bereik je vaak meer met je website.
Simpele websites zijn sneller
Uit onderzoek blijkt dat als een website langer dan 0.4 seconden moet laden, dat de meeste bezoekers weggaan. Als je website allerlei animaties en afbeeldingen heeft, kan dat de website overbelasten. Wat betekent dat je website langzamer is, waardoor je sneller bezoekers verliest en ook nog je SEO belemmert.
Minder onderhoud
De meeste websites zullen onderhoud nodig hebben. Maar vooral websites met allerlei kleine losse elementen die allemaal apart werken, denk maar aan WordPress websites die 10+ plug-ins gebruiken. Die plugins zullen regelmatig updates moeten ontvangen, en de kans dat 1 van de plugins stopt met werken en de website breekt is groter.
Ga de andere na-apen
Ja, het klinkt misschien vreemd, maar het is echt waar. Mensen hebben de neiging om het onbekende te vermijden. Hoe bekender en vertrouwder iets voor ons is, hoe meer waardering we ervoor hebben.
Kijk maar naar de meeste websites: de navigatie bevindt zich bovenaan, gevolgd door een ‘hero’ sectie en vervolgens wat informatie, prijzen en dergelijke. Deze herhaalde structuur is er niet zomaar; het werkt gewoon.
Het is dus niet altijd nodig om buiten de gebaande paden te treden met een radicaal nieuw website ontwerp.
Voorbeelden van simpele succesvolle websites
Apple.nl (Online winkel)
Wikipedia.nl (Encyclopedia)
Pinterest.com (Sociale platform)
Medium.com (Blog)
Airbnb.com (Boekingsplatform)
Paypal.com (Informatie website voor online betalingsdienst)
Voordelen minimalistisch ontwerp
- Betere gebruikersinteractie: Simpele websites zijn makkelijker te navigeren dus bezoekers kunnen sneller de gewenste acties uitvoeren.
- Meer conversies: Simpele websites leiden bezoekers niet af van het primaire doel. Dit leidt tot meer bestellingen, formulier inzendingen, offerteaanvragen etc.
- Mobiliteit: Simpele websites vertalen beter naar andere schermformaten zoals tablet en telefoon. Geen responsive design is tegenwoordig niet meer voor te stellen, het is een noodzaak geworden voor succesvol web design.
- Betere UX: Er is minder “rommel” op de pagina’s. Bezoekers weten waar ze op moeten klikken en hoeven weinig te zoeken. Je wilt je bezoekers nooit laten zoeken naar pagina’s/functionaliteiten.
Tips om je website eenvoudiger te maken:
- Beperk het aantal kleuren dat je gebruikt. Kies 2 primaire kleuren, 1 accent, 1 achtergrondkleur.
- Vermijd te veel submenu’s in de navigatie. Zorg dat de belangrijke pagina’s makkelijk toegankelijk zijn.
- Maak gebruik van koppen, lijsten en korte paragrafen om de leesbaarheid te vergroten.
- Niet te veel afbeeldingen, laat zien wat belangrijk is voor de bezoeker en voor je dienst/merk.
- Als je wilt dat gebruikers een bepaalde actie ondernemen (zoals zich aanmelden of een product kopen), maak deze CTA’s dan duidelijk en opvallend.
- Als je formulieren op je site hebt (zoals contact- of aanmeldingsformulieren), houd ze dan kort en vraag alleen om de essentiële informatie.
- Consistente typografie: Kies 1 of maximaal 2 lettertypen die je consistent gebruikt en zorg dat ze goed leesbaar zijn.
- Gebruik veel witruimte, zorg dat er afstand is tussen elementen, dit zorgt voor overzicht. Het ophopen van elementen wil je vermijden.