Nieuwe webshop maken in Shopify of WooCommerce?

Wil je een webshop beginnen of producten online verkopen? We vergelijken twee e-commerce oplossingen om je te helpen kiezen.

Wil je een webshop starten? Dan heb je natuurlijk een website nodig. 

Shopify en WooCommerce behoren tot de meest populaire e-commerce platforms en hebben elk hun eigen voor- en nadelen. 

We gaan de twee e-commerce oplossingen met elkaar vergelijken zodat jij weet welke het beste past bij jouw project.

Shopify vs WooCommerce, in het kort.

Shopify:

Wil je snel een webshop opzetten zonder technische kennis? Dan is Shopify ideaal. 

Je kan kiezen uit honderden professioneel ontworpen thema’s, zowel gratis als betaald. De hosting, beveiliging en betalingsverwerking zit samen in het pakket, dus dit hoef je niet extern te regelen. Shopify is de alles-in-één oplossing die alle webshop functionaliteiten heeft.

WooCommerce:

WooCommerce is een e-commerce plugin voor WordPress. 

Dus als je nog geen WordPress website hebt, dan zul je dat eerst moeten maken.

Met WooCommerce kun je de webshop functionaliteiten die je nodig hebt toevoegen aan je huidige website.

Stel dat je een dienst levert, of een blog of portfolio hebt, en je hebt daar al een WordPress website voor. En je wilt dan ook nog producten gaan verkopen, dan is WooCommerce ideaal. 

WooCommerce is goedkoper

Shopify:

De kosten voor een Shopify store zijn afhankelijk van het plan dat je kiest.

  • Basic (21 euro per maand) 
  • Shopify (59 euro per maand)
  • Advanced (289 euro per maand) 
  • Shopify Plus (vanaf 2000 euro per maand)

Ook worden er kosten per transactie gerekend, dit is allemaal afhankelijk van je abonnement en betaalmethode.

WooCommerce:

WooCommerce is helemaal gratis.

Maar je moet nog steeds rekening houden met andere kosten, zoals:

  • Hosting: De kosten variëren per provider en het pakket dat je kiest.
  • Domeinnaam: Als je nog geen domeinnaam hebt, moet je hier ook voor betalen.
  • Bepaalde thema’s en plugins nemen extra kosten met zich mee.

De totale kosten voor WooCommerce zijn dus afhankelijk van je specifieke configuratie. Maar dit biedt meer flexibiliteit om je uitgaven te beheren in vergelijking met de vastgestelde prijzen van Shopify-abonnementen. 

Dus WooCommerce is “gratis” maar hosting, domein, SSL en de tijd die je investeert is niet gratis…

Shopify is gebruiksvriendelijker

Shopify:

Shopify staat bekend om het platform waar je snel en eenvoudig een webshop kan opzetten, zelfs zonder technische kennis. 

Het aanmelden en opzetten van een Shopify-winkel is snel en intuïtief. De interface voor de back-end van Shopify is gemakkelijk te begrijpen. 

Het toevoegen en beheren van producten, het aanpassen van de winkel en het verwerken van bestellingen is vrij vanzelfsprekend wanneer je in aanraking komt met het platform.

Shopify biedt een groot assortiment aan professioneel ontworpen thema’s die je kunt gebruiken om de look van je winkel aan te passen.

Shopify biedt uitstekende klantenondersteuning, inclusief 24/7 live chat en een uitgebreide kennisbank.

WooCommerce:

WooCommerce biedt veel flexibiliteit en aanpasbaarheid, maar het kan een beetje technischer zijn dan Shopify. 

Om WooCommerce te gebruiken, moet je al bekend zijn met WordPress. Als je er al ervaring mee hebt dan zal de leercurve minder steil zijn. Hierdoor is het thema dat je kiest voor je webshop gewoon het thema dat je voor je WordPress website gebruikt.

Shopify is sneller

Shopify:

Als je een webshop wilt met meer dan duizenden producten kan je eigenlijk niet fout zitten met Shopify. Over het algemeen zijn Shopify websites beter geoptimaliseerd, dus een snellere laadsnelheid en ook betere beveiliging. 

Alles rondom hosting en beveiliging is iets waar je als Shopify-winkel eigenaar je niet druk over hoeft te maken, want dit is allemaal geregeld. Updates en onderhoud worden allemaal uitgevoerd zonder dat jij dit hoeft te doen. 

Dus als je voor Shopify kiest, zul je minder vaak met de technische dingen bezig zijn.

WooCommerce:

De snelheid en prestaties van WooCommerce zijn afhankelijk van de volgende factoren:

  • Hosting:  Zorg ervoor dat je een betrouwbare provider kiest.
  • Optimalisatie: Je moet zelf zorgen voor de optimalisatie van je website, inclusief het minimaliseren van afbeeldingen en het gebruik van caching. Dit vereist vaak wat technische kennis of het gebruik van caching-plugins.
  • Thema en plugins: De keuze van thema’s en plugins kan invloed hebben op de snelheid van je WooCommerce-webshop. 

In het algemeen kan Shopify een voorsprong hebben op het gebied van prestaties en snelheid. Dezelfde prestaties zijn mogelijk in WordPress, echter is dit afhankelijk van je eigen setup dus, hosting, website content optimalisatie en bepaalde thema’s en plugins.

Shopify is beter beveiligd

Shopify:

Shopify neemt actief beveiligingsmaatregelen, zoals beveiligingsupdates en DDoS-bescherming, om de veiligheid van webshops te verbeteren. 

Updates hoef je zelf niet te doen, dit wordt door Shopify gedaan.

WooCommerce:

Je bent zelf verantwoordelijk voor de beveiliging van je WooCommerce-webshop. 

Dit betekent het up-to-date houden van WordPress, thema’s en plugins (waaronder WooCommerce, maar ook andere plugins op je website). 

Als je plugins niet up-to-date houdt, dan kunnen er beveiligingskwetsbaarheden op je website ontstaan.

Conclusie

Shopify wint in alle aspecten op prijs na. Dus Shopify komt in deze vergelijking uit als de betere keuze. Toch zijn er bepaalde redenen om toch voor WooCommerce te gaan.

Redenen om WooCommerce te kiezen zijn:

  • Je hebt al een WordPress website en je wilt er een webshop aan toevoegen
  • Je website heeft custom functionaliteiten nodig en is meer dan alleen een eenvoudige webshop. WordPress geeft je meer ruimte en vrijheid in het toevoegen van functies.
  • De webshop is niet de primaire focus van je website, denk bijvoorbeeld aan een dienstverlening, blog of portfolio en je wilt daarnaast producten verkopen. Dan is WooCommerce beter omdat je met Shopify alleen webshops kan maken en geen reguliere websites.
  • Je vindt Shopify te duur

Redenen om Shopify te kiezen:

  • Je wilt snel je webshop opzetten.
  • Bloggen en andere additionele content op je website is niet relevant, je primaire focus is verkopen.
  • Je vindt WordPress en WooCommerce ingewikkeld, of je wilt niet de tijd investeren om het systeem te leren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *